Jerusalem, la ciutat santa per al judaisme, el cristianisme i l’islamisme, és un dels llocs de referència de l’ecumene medieval, el centre cartogràfic i espiritual del “nostre” món.
La imatge fantàstica de la Civitas Dei com una ciutat ideal i màgica, regne de la moral i de l’espiritualitat, es configura sobre la base de la visió apocalíptica reelaborada pels pares de l’Església. La ciutat celest posseeix els trets distintius de l’utopia, tant a nivell literari com iconogràfic : té una forma regular, i és feta de materials preciosos i simbòlics. Ni en èpoques de profundíssima misèria l’estament eclesiàstic ha abandonat el criteri de transformar l’església en una ostentació del luxe, ad maiorem Dei gloriam ; l’exhibició de la riquesa material ha estat de fet una de les formes més recurrents de fer perceptible allò sobrenatural a la població, així com de recalcar-li l’altivesa del poder.
Per contra, la Jerusalem terrestre, escenari d’inexhaustes violències, representa malauradament l’anul·lació de qualsevol somni ecumènic.
La imatge fantàstica de la Civitas Dei com una ciutat ideal i màgica, regne de la moral i de l’espiritualitat, es configura sobre la base de la visió apocalíptica reelaborada pels pares de l’Església. La ciutat celest posseeix els trets distintius de l’utopia, tant a nivell literari com iconogràfic : té una forma regular, i és feta de materials preciosos i simbòlics. Ni en èpoques de profundíssima misèria l’estament eclesiàstic ha abandonat el criteri de transformar l’església en una ostentació del luxe, ad maiorem Dei gloriam ; l’exhibició de la riquesa material ha estat de fet una de les formes més recurrents de fer perceptible allò sobrenatural a la població, així com de recalcar-li l’altivesa del poder.
Per contra, la Jerusalem terrestre, escenari d’inexhaustes violències, representa malauradament l’anul·lació de qualsevol somni ecumènic.
Il·luminació d’una versió holandesa del llibre de l’Apocalipsi, Bruges, voltants de l’any 1400 (conservat a París, Bibliothèque Nationale, Manuscrits, Néerlandais 3, f.19) : La forma quadrada és per significar la idea de perfecció i estabilitat. La ciutat està tancada per altes muralles, ja que en ella no hi pot entrar cap impuresa. Les portes de les muralles són dotze, tres a cada costat, i sota cadascuna hi ha un serafí guardià.
0 Comentaris:
Publica un comentari a l'entrada